Jeepy ve Francii po 1945

Bezprostředně po válce získala francouzská vláda od americké vlády asi 22 000 džípů MB a GPW, aby obnovila vozový park své armády. Džípy byly buď zakoupeny jako „válečné přebytky“, nebo dodány v rámci dohody o půjčce a pronájmu, tzv. „Lend-Lease“. Jiné byly jednoduše nalezeny jako těžce poškozené vraky, které byly opuštěny. Jen asi polovina z takto získaných jeepů byla v dobrém, respektive opravitelném stavu.
Současně Francie získala i mnoho nových náhradních dílů jako válečné přebytky.
(pozn. slyšel jsem domněnku, že Ford chtěl ve Francii postavit celou montážní linku (neplést s jeepy v bednách) ale než k tomu došlo, tak válka skončila. Tuto teorii nemám ovšem nijak ověřenu!)

Musíme striktně rozlišovat co byla:

  • Poválečná oprava či stavba z válečných dílů, obecně v letech 1945 – 1978, dále popsáno v odstavci Maltournée. (čti Malturné)
  • Licenční výroba zcela nových aut Willys, obecně v letech 1956 – 1966, dále popsáno v odstavci Hotchkiss.

***************************************************************************

MALTOURNÉE
tedy repase či výroba z náhradních dílů

V roce 1946 začal vojenský opravárenský závod francouzské armády, tedy E.R.G.M. (Etablissement de Réserve Générale du Matériel Automobile) v La Maltournée u Paříže opravovat a přestavovat vozový park válečných džípů. Ve skutečnosti to nebyla jen jakási dílna, ale továrna s výrobní linkou na montáž „jako nových“ džípů z nových i repasovaných dílů. Tak se pokračovalo až do roku 1978 a džípy, které vyráběla, obsahovaly směs dílů Ford, Willys a s postupem let po roce 1955 stále větší podíl součástek Hotchkiss z licenční výroby. To ovšem má za následek mnoho zmatků ohledně určení identity mnoha francouzských armádních džípů.

V prvních letech (1946 – 1956) projížděly závodem E.R.G.M. v La Maltournée pouze džípy původem z 2. světové války. Jeepy, které vyžadovaly pouze menší opravy nebo úpravy, např. přestavbu na 12 voltů apod. Tato auta měla svým způsobem štěstí v tom, že si zachovala svoji původní identitu podvozku MB nebo GPW a tato byla zachována až do doby, kdy byly definitivně zlikvidovány, rozebrány nebo prodány.

Těžce poškozené, nekompletní džípy měly méně štěstí, protože ty byly kompletně rozebrány na součástky. Takto získané díly byly repasovány na specializovaných zařízeních v továrně a poté byly džípy „jako nové“ znovu sestaveny na výrobní lince. Bohužel tato auta ztratila svou původní identitu podvozku a dostala nové číslo podvozku ITM a i datum výroby. ITM je zkratka pro „Inspection Technique du Material“, což znamená, že džípy prošly armádní přejímkou dostaly a svou novou, francouzskou armádní identitu.

MALT ŠTÍTEK
Všechny džípy (MB / GPW / ITM & M201), které prošly programem přestavby v La Maltournée, obdržely číslo, které bylo zaznamenáno na desce přivařené k podvozku.

praktický případ:

Shrnutí:
Celkově bylo v Maltournée repasováno či vytvořeno z dílů 39.256 kusů džípů MB, GPW, M201 (včetně Delahaye) .
Podařilo se zjistit, že poslední, v roce 1977 zde repasovaný džíp, měl číslo MALT 41337.

HOTCHKISS
tedy licenční výroba zcela nových aut

Hotchkiss byla významná francouzská zbrojovka založená v 19. století Američanem Benjaminem Berkeley Hotchkissem v USA. V roce 1867 se Hotchkiss přestěhoval do Francie kde založil firmu Hotchkiss et Cie a pokračoval ve zbrojní výrobě. Vojenská motorová vozidla vyráběla firma ve své automobilní divizi i v období mezi oběma válkami. Ředitel této divize Henry Ainsworth po skončení druhé světové války se vrátil z emigrace v Británii do Francie s cílem obnovit výrobu společnosti Hotchkiss.
V roce 1946 společnost HOTCHKISS spojuje své síly s WILLYS-OVERLAND EXPORT CORPORATION (Toledo, Ohio U.S.A.) za účelem prodeje a distribuce džípů CJ 2A a poté CJ 3A ve Francii pod odpovědností firmy SOFIA (Société Financière Industrielle Automobile) což je dceřiná společnost Hotchkissu. SOFIA je pak oficiálním distributorem Willys-Overland.
16. června 1952 Willys uděluje Hotchkiss licenci na výrobu a prodej náhradních dílů pro vojenský a civilní trh, poté téhož roku i licenci na stavbu všech typů vozidel vyráběných Willys-Overland. První sestavený model bude JH101 (velmi podobný CJ 3B).

Malé odbočení: Musíme si uvědomit, že Francie po válce má opět veliké koloniální panství, patří sem půlka Afriky, Indočína atp. A toto vše musí ochránit mj. především francouzská armáda, tedy potřeba silných, dobře vyzbrojených jednotek je veliká.
Proto vláda vypisuje „programme français de véhicule léger de liaison tous-terrains“ (Francouzský program pro lehká terénní spojovací vozidla) pro vývoj a dodávku domácích francouzských vojenských vozidel.

Soutěže se zúčastnilo několik firem, především Delahaye a Peugeot, které dodaly funkční vozidla k testům, které ovšem nebyly příliš úspěšné.

Na konci roku 1955 se francouzská armáda rozhodla zůstat u jednoduchého a osvědčeného designu Willys_MB, než aby nadále uvažovala o pokročilejších džípech jiných výrobců. Proto francouzská armáda objednává pro následující roky 1956-1966 stroj Hotchkiss M-201 Licence MB v různých provedeních.

29. července 1954 Delahaye převzal Hotchkiss a vytvořil Hotchkiss-Delahaye. V roce 1956 se Hotchkiss spojil s Brandtem a vytvořili Hotchkiss-Brandt a právě v továrně Brandt (kompletní linka i s testovací dráhou) ve Stains na severním předměstí Paříže, byla vyrobena většina z 27 628 džípů Hotchkiss M201.

továrna ve Stains

Hotchkiss licenčních jeepů celkem vyrobil:

Model Továrna Určení V letech Kusů
M-201 Licence MB – 6 volt St-Denis Vojenské 1956 882
M-201 Licence MB – 6 & 24 voltů Stains Vojenské 1957 – 1966 26.732
CJ-3B Licence St-Denis (montáž) Civilní 1954 70
JH-101 St-Denis, Stains Civilní 1955 – 1960 3496
JH-102 Stains Civilní 1960 – 1966 1041
JH-102D (Diesel) Stains Civilní 1962 – 1966 93
HWL Stains Civilní 1963 – 1966 730
HWLD (Diesel) Stains Civilní 1963 – 1966 43

Zajímavá data z výroby M201:

  • 1960: Od podvozku č. 08961, výroba modelu M201-24 Voltů, do té doby jen 6V, nikdy 12V.
  • 1961: Vytvoření Thomson-Houston Hotchkiss-Brant s panem Richardem jako prezidentem.
  • 1962: Džíp je nabízen s dieselovým motorem Indenor 85 XD P4
  • 1966: Zastavení výroby.
  • 1967: Smlouvy vyprší.
  • prosince 1969: Společnost Hotchkiss ukončila činnost. Civilní aktivita je převedena do Španělska na VIASA, která bude nějakou dobu pokračovat ve výrobě.
  • Únor 1981: Objednávka 15 000 terénních lehkých vozidel typu P4 od Peugeotu s cílem nahradit M201 v průběhu několika let.
  • 1991: Francouzská armáda má stále 1420 MB/GPW a 7400 Hotchkiss M201.
  • 2000: Poslední M201-24 V jsou vyřazeny z armády.

Shrnutí

  • V rámci licenční výroby Hotchkis M201 bylo v letech 1956 -1966 vyrobeno 27.614 kusů džípů modelu Willys MB.
  • Po válce bylo v E.R.G.M.  Maltournée repasováno, opraveno či vytvořeno z dílů cca 38.500 kusů válečných džípů MB, GPW. To je o cca 11.000 kusů více než byla licenční výroba!

Jelikož za nositele identity považujeme dle uznávané uzance rám vozidla, dá říci, že auto po válce repasované v Maltournée, kde na rámu najdeme na správném místě jeho původní výrobní číslo, dá se považovat za válečný originál i přesto, že má přivařen štítek z repase „MALT xxxxx“.

***********************************************

STANDARDNÍ MODEL M201 24 V SPECIFIKACE
Pohotovostní hmotnost 1160 kg o něco těžší než MB / GPW / M201 6volt
Nosnost 370 kg Uvedený údaj se liší na jiných typových štítcích
Tažná kapacita 453 kg Opět citovaný údaj se liší podle jiných údajů
Šířka 1.575 m stejné jako MB / GPW
Délka 3.372 m O něco delší díky zadnímu držáku antény
Rozvor náprav 2.032 m stejné jako MB / GPW
Maximální rychlost 95 km/h 105 km/h absolutní maximum u MB / GPW
Světlá výška 0,22 m stejné jako MB / GPW
Maximální sklon 66% O 6 % větší než Willys MB / Ford GPW
Úhel nájezdu 45 stupňů stejné jako MB / GPW
Úhel odjezdu 35 stupňů stejné jako MB / GPW
Hloubka brodění 0,53 m bez speciální přípravy nebo úprav
Objem motoru 2.199 litr stejné jako MB / GPW
Kompresní poměr 6.48 : 1 stejné jako MB / GPW, ale se zesílenou hlavou
Mezera zapalovací svíčky .045 – .055 mm ABG – 708 Stíněný – moment 5 kg/m
Odtrh kladívka .035 -.045 mm ABG-AL 4 D1A Stíněný vodotěsný rozdělovač
Baterie 12V 45Ah Dvě zapojené do série pro 24voltový systém
Objem palivové nádrže 56.78 litrů Stejné jako MB / GPW
Dojezd 550 kilometrů Zahrnuje použití 20 litrů paliva v kanystru
Kapacita chladicího systému 11,5 litru Provozní teplota 70 – 85 ° C.
Tlak v pneumatikách 2.1 Atm 2,1 Atm = 25 lb. / čtvereční palec

 

© Jeep Club jižní Čechy; Petr Svátek 2023