Radio Jeep

Primární velitelská a průzkumná role jeepu samozřejmě vyžadovala vybavení mnoha druhy taktického komunikačního vybavení. Na jeepu to vyžadovalo vyřešit dva základní problémy:

  • Silný zdroj 12V napětí, které tenkrát vyžadovala rádia
  • Minimalizovat el. mag. rušení vlastního vysílání / příjmu způsobované benzinovým motorem

12V pro rádia
Willys vyvinul první, speciálně postavený Radio Jeep na podzim 1942 na žádost námořnictva, které hledalo malé lehké vozidlo pro přepravu velitelské rádiové soupravy středního dosahu na 12V pro tažení v Pacifiku.
Dodge WC 3/4 tunové rádiové velitelské auto (Command Car) se nehodilo. Bylo bylo příliš velké, těžké a pro rychlé invaze po vodě nepoužitelné.
Tudíž Willys vzal 12voltové 55ampérové dynamo Auto-Lite, které původně bylo i v Dodge WC 3/4 a nainstaloval jej jako pomocný generátor do jeepa MB. Tento generátor namontovaný mezi sedadla řidiče a spolujezdce a jím nabíjené dvě 6V baterie zapojené v sérii, nainstalovány za každým předním sedadlem problém napájení rádia vyřešil. Tím vznikl prvý, továrnou v sérii vyráběný jeep, typového označení NOM-12 (MZ).

Toto pomocné dynamo bylo poháněno řemenem ze sestavy PTO (Power Take Out) namontované na zadní části redukční převodovky.

Omezení el. mag. rušení (stínění)
Odrušené vozidlo bylo označeno příponou „S“ na kapotě vedle US army registračního čísla.
Počínaje červencem 1944 rádiový jeep, typově značený MZ-2, začal používat systém stínění jednotlivých části zapalovacího systému (rozdělovač, svíčky ..).  Díly vyráběla společnost Hallett Engineering, Inc. v Englewoodu, Kalifornie. Odrušovací části byly většinou lité hliníkové krabice a pouzdra, která se vejdou kolem standardní MB části zapalovacího systému. Přestože tyto hliníkové krabice byly přiléhavé, nebyly vodotěsné.


Výroba a počty:
NOM-12
Radio Jeep Data CVD 10182.
Jeepy  vyráběné společností Willys-Overland začaly modelem MB-NOM-12 (MZ) a domnívám se, že kontrakt byl na 1.990 kusů včetně 112 kusů MB-NAVY-MZ-1 rádiových džípů
MZ-1 Radio Jeep Data CVD 10182-A cca 112 kusů vyrobeno.
MZ-2 Radio Jeep Data CVD 10182-B cca 450-500 kusů vyrobeno.
Field Kit
Bylo také možno použít „Field Kit“ – sadu rozšíření, kterou lze nainstalovat do libovolného standardního MB nebo GPW jeep pro jeho převedení na 12voltový rádiový jeep.

Pozemní armáda řešila problém rádií v jeepech různými způsoby. Jak nákupem typu NOM-12 (MZ) tak, úpravou stávajících aut buď, field kitem nebo vlastní úpravou v divizních dílnách, elektro centrála PE-95 na vozíku a podobně. O tom někdy příště, až seženu další podklady.
Pro Korejský konflikt se v letech 1948-52 se pro 12V radio jeepy používala modifikace – Work Order G503-W7.
Úprava spočívala v použití velkého12V/55A dynama a velké 12V baterie (2x6V). Baterie musely být  přesunuty mezi sedadla.

TYPY RÁDIOVÝCH STANIC

První sériově vyráběná montáž byla pro rádio SCR-193, umístěné na obou stranách v zadní části džípu, na horní části podběhu zadních kol.
V letech 1943/1944 armáda přešla na FM rádia a pro ně byly vyvinuty nové armatury. Bylo standardizováno nejméně čtrnáct spojovacích rádiových souprav, včetně SCR-187, SCR-284SCR-499, SCR-506, SCR-508, SCR-510, SCR-522, SCR-528, SCR-542, SCR-608, SCR-610, SCR-619, SCR-628SCR-694, SCR-808, SCR-828 a VRC

Vyrobeno WWI Jeepů:
  • Celkem z války: 647 925
  • vč. předprodukčních
  • Willys MB: 359 489
  • Ford GPW: 277 896

5 komentářů u „Radio Jeep“

  1. Chápu správně, že ten výstup pro PTO se vlastně využívá i případně na přední naviják?

    1. Toto je něco jiného = opravdový naviják v pravém slova smyslu. Válečný jeep používal v originále viják což je dvoumužná obsluha. Jeden řídí auto a druhý drží druhý konec lana a viják mu pomáhá vytáhnout třeba auto za vlastně prvý konec lana. To bylo jediné co se používalo za WWII.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *